Tekstilės dizaineris, „spalvinęs“ pagalvėles ir lėktuvus

Nors Alexanderio Girardo vardas mažai žinomas (galbūt todėl, kad tekstilės dizaineriai neretai lieka prekių ženklų šešėlyje), kūrybingas menininkas ir aistringas kolekcionierius per savo ilgą gyvenimą daug nuveikė grafinio ir daiktų dizaino srityse. Ryškiais, gyvybingais motyvais sušildė griežtus modernistinius amerikiečių interjerus, jo dėka atsirado naujų tekstilės ir baldų koloristikos krypčių.

Kolekcionieriaus aistra

Alexanderio Girardo kūrinius galima neklystamai atpažinti iš spalvinių sprendimų. Per ilgus kūrybos dešimtmečius jis sukūrė ne tik savitą folkloro elementais pagrįstą stilių, kurį atspindėjo originalūs koloristiniai sprendimai, bet ir savotišką požiūrį į daiktus. Dizaineriui įdomiausiais buvo ryšys tarp linijų, daiktų ir spalvų – šioje srityje jis padarė nemažai atradimų. Juos matome ne tik menininko kūriniuose, bet ir didžiulėje jo kolekcijoje, kur sukaupti nežinomų liaudies menininkų darbai.

Gamintojo nuotr.

Nors Alexanderis Girardas gimė Niujorke, jo tėvas buvo italas, tad šeima greitai išsikėlė į Florenciją. Architekto išsilavinimą jis gavo prestižinėse Romos ir Didžiosios Britanijos aukštosiose mokyklose. Baigęs mokslus Florencijoje atidarė savo studiją, bet ne tiek pasinėrė į darbus, kiek skersai išilgai išmaišė Europą. Čia ir pradėjo kaupti savo garsiąją liaudies menininkų kūrinių kolekciją – ji per šešis dešimtmečius išaugo iki 106 tūkstančių eksponatų. Ir vėliau dizaineris labai daug keliavo – po Europą, JAV, Lotynų Ameriką. Etnomotyvų paieška tapo jo gyvenimo aistra.

Daugelis eksponatų šiandien yra Santa Fė mieste, Naujosios Meksikos valstijoje esančiame Liaudies meno muziejuje, mat šeštojo dešimtmečio pradžioje Alexanderis Girardas įsikūrė Santa Fė – labai sename mieste, kuriame susipynė ispanų ir meksikiečių tradicijos, architektūra ir folkloras. Jis nusipirko dviejų šimtų metų senumo namą ir persikraustė su šeima bei savo kolekcija. Tad nieko keista, kad šio miesto muziejui menininko kolekciją perdavė jo žmonos įsteigtas „Girard“ fondas.

Apie meilę folklorui

1932 metais Alexanderis Girardas atsidūrė Niujorke, ten taip pat atidarė savo studiją, vedė. Jam gerai sekėsi, mat buvo italų mokyklos atstovas, o europiečiai Amerikoje vertinti už subtilų skonį ir tradicijų puoselėjimą. Menininkas dirbo su žinomais gamintojais, netgi konsultavo „General Motors“ kaip spalvų specialistas.

Gamintojo nuotr.

Tačiau geriausiai savo kūrybines ambicijas Alexanderis Girardas įgyvendino kompanijoje „Herman Miller“ – 1952 metais pradėjo eiti tekstilės skyriaus direktoriaus pareigas. Tuo metu „Herman Miller“ neturėjo nieko bendra su liaudies kūryba ir gamino baldus modernistiniam interjerui – tokiems dizaino objektams būdingas minimalizmas ir išgryninta estetika. (Kompanijoje dirbę garsūs dizaineriai Isamu Noguchi bei Ray'us ir Charlesas Eamesai kūrė daiktus naudodami vieną medžiagą ir natūralią spalvą.) Stebina tai, kad Alexanderio Girardo žavėjimasis folkloro tema kalbant apie dizainą nesukėlė disonanso. Netgi atvirkščiai – jo taip mėgstama etnomotyvų ornamentika, sodrios spalvos ir pabrėžtinas formų primityvumas tapo „Herman Miller“ baldų apmušalų, kitų tekstilės aksesuarų, parduotuvių interjerų išskirtine savybe. Matyt, kompanijos strategai mokėjo numatyti ateitį... Viskas laiku sugulė į savo vietas, nes dizaino srityje prasidėjo „kosminė era“, o Alexanderis Girardas savo meile folklorui ir sodrioms spalvoms labai laiku „pataikė į temą“ ir praplėtė „Herman Miller“ koloristinę tekstilės gamą – visi, net pirkdami serijinio modelio baldą, galėjo tikėtis išskirtinio ir madingo produkto. Kai 1975 metais menininkas paliko kompaniją, jis buvo sukūręs šimtus tapetų, kilimų, apmušalų, spaudinių, baldų ir kitų objektų tekstilės dizaino pavyzdžių.

Gamintojo nuotr.

Sugriauti monotoniją

Dirbdamas „Herman Miller“ kompanijai Alexanderis Girardas dalyvavo ir kituose projektuose. Jis kūrė viešbučių, restoranų, mokslo įstaigų, privačių namų interjerus. Visuomenę itin sužavėjo1959 metais Niujorke įrengto meksikietiško restorano „La Fonda del Sol“ interjeras – spalvingas ir nepaprastai gyvas. Tai Alexanderiui Girardui padėjo pelnyti „Architektūros lygos“ sidabro medalį už dizainą ir meistriškumą.

Gamintojo nuotr.

Patį grandioziškiausią užsakymą menininkas ėmėsi įgyvendinti 1967 metais, kai laimėjo konkursą sukurti vientisą stilių Teksaso skrydžių bendrovei „Braniff International“. Dizaineris iškėlė sau tikslą – „sugriauti monotoniją“. Lėktuvų salonai tapo linksmi – krėslai apvilkti ryškiai oranžiniais dryžuotais ir taškuotais apmušalais. Net lėktuvus imta dažyti skirtingomis ryškiomis spalvomis, siekiant išsaugoti vienodus jų dizaino elementus. Drauge jis apipavidalino skrydžių bendrovės atstovybes: sukūrė schemas, logotipus, šriftus, baldus, iškabas, degtukų dėžutes ir ekipažo uniformų sagas. Šiam projektui menininkas nupiešė 17 543 eskizus.

Ar jau turite ManoNamai.lt programėlę savo išmaniajame telefone? Parsisiųskite ją ir pirmieji skaitykite portalo naujienas: „iOS“ versija; „Android“ versija Be to, galite sekti visas mūsų naujienas socialiniame tinkle Facebook!

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis