Modernios sulčiaspaudės sukūrimas: ekcentriška menininko provokacija

Vienas originaliausių ir kūrybingiausių mūsų laikmečio dizainerių Philippe Starckas sukūrė begalę įspūdingų daiktų, bet dizaino enciklopedijose visuomet pristatoma jo „vizitinė kortelė“ – citrinų sulčiaspaudė „Juicy Salif“, sukurta 1990 metais.
© Fotolia nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Sulčiaspaudė, panaši į kosminį laivą

1986 metais simpatiškus aksesuarus gaminančios kompanijos „Alessi“ savininkas Alberto Alessi garsiausiems prancūzų dizaineriams pasiūlė sukurti nerūdijančio plieno aksesuarų. Philippe'as Starckas buvo pakviestas dalyvauti kaip jaunosios kartos atstovas. Menininkas sublizgėjo išties originalia idėja – vienas iš keturių projekte dalyvavusių kūrinių ir yra sulčiaspaudė „Juicy Salif“, pradėta gaminti 1990 metais. 

Modernios sulčiaspaudės sukūrimas: ekcentriška menininko provokacija
© Vida Press

A. Alessi su modernia sulčiaspaude

Poliruoto aliuminio sulčiaspaudės dizainas išsiskiria žaismingumu ir išmoningumu, ji panaši į nedidelę skulptūrėlę. Viena versijų teigia, kad P. Starckas sugalvojo sulčiaspaudę valgydamas aštuonkojį ir čia pat kavinėje ant servetėlės nupiešė jos eskizą, kita tvirtina, kad vaikystėje jis labai bijojo vorų ir tą fobiją išsakė savo kūriniu. Ar šis yra praktiškas, kita tema, bet dizaino požiūriu jis pelnė kultinio daikto šlovę ir laikomas dešimtojo dešimtmečio simboliu. Pats menininkas visiems, kurie peikė sulčiaspaudę dėl nepatogumo, pareiškė: „Spausti ja sultis įdomiau nei įprasta elektrine sulčiaspaude. Turite atminti, kad akivaizdi daikto funkcija ne visuomet yra tikroji jo paskirtis...“. 

Modernios sulčiaspaudės sukūrimas: ekcentriška menininko provokacija
© Fotolia nuotr.

Švenčiant „Juicy Salif“ dešimtmetį buvo pagaminta 10 tūkstančių paauksuotų ir individualiais numeriais paženklintų sulčiaspaudžių, kai kurios jų nudažytos pilka ar juoda spalva. Šiuos jubiliejinius egzempliorius išgrobstė kolekcionieriai.

Išskirtiniai, bet ne elitiniai

Philippe Starckas kuria pačių įvairiausių objektų dizainą – ne tik kiekvienam dizaineriui „privalomų“ kėdžių ir šviestuvų, bet taip pat dantų šepetėlių ir santechnikos, mineralinio vandens buteliukų ir krištolo vazų, olimpinių žaidynių fakelo ir Steve'o Jobso jachtos. Jo kurti daiktai – tarsi provokacija, kelianti pačias įvairiausias asociacijas. Jie pripažinti ir vertinami visame pasaulyje tiek profesionalų, tiek daugybės vartotojų: yra atpažįstami, patrauklūs ir mėgstami, jų dizainas išradingas, šmaikštus, netgi ironiškas.

Kritikai pastebi, kad P. Starckui pavyksta pajusti dar tik ore sklandantį permainų poreikį ir įkūnyti tai savo kuriamų daiktų formomis. Vieni laiko jį populistu, kiti – talentingu verslininku, treti – garsiausiu dizaineriu. Jis yra pareiškęs, kad kėdę gali suprojektuoti per dvi minutes, o viešbutį – per pusantros paros, tačiau lygiai taip pat rimtai tvirtina, kad kartais dirba nevalgęs kiauras paras, kas tris valandas pamiegodamas po 45 minutes...

P. Starckas siekia, kad išskirtinio dizaino aksesuarai būtų prieinami visiems, o jo daiktus kiekvienas galėtų jei ne nusipirkti, tai bent pamatyti, ir tvirtina, kad visą gyvenimą jis naikina dizaino elitiškumą. Matyt, tiesos čia yra, nes ir P. Starcko kolegos pripažįsta, kad pinigai šiam žmogui nėra svarbiausias dalykas – kai kuriems gamintojams jis diktuoja savo reikalavimus išlaikyti žemą kainą.

Prancūzų dizaineris Philippe Starckas
Prancūzų dizaineris Philippe Starckas
© AFP/Scanpix

Philippe Starckas skleidžia daugybę mitų apie save, mokėdamas įtikinti aplinkinius savo teisumu.

Platus interesų ratas

Nenuilstamai kūrybingas dizaineris gimė Paryžiuje 1949 m. Baigęs mokslus 1968 m. įsteigė savo pirmąją dizaino kompaniją. Po metų pradėjo dirbti dizaineriu apipavidalintoju pas Pierre'ą Cardiną, čia puikiai įvaldė savireklamos meno pagrindus savotiškai ir talentingai pristatyti savo kūrinius. Nuo 1975 m. ėmė kurti interjerus ir pramoninį dizainą, įsteigė kompaniją „Starck Product“.

Aštuntajame dešimtmetyje išgarsėjo dekoruodamas naktinius klubus Paryžiuje. Menininkas sulaukė tokio pripažinimo, kad tuometis Prancūzijos prezidentas Françoisas Mitterrandas 1982 m. pakvietė jį įrengti apartamentus rūmuose, Élysée laukuose.

Nedidelėje nuosavoje Ispanijos saloje daug laiko praleidžiantis dizaineris pastarąjį ketvirtį amžiaus kuria visuomeninių pastatų interjerus visame pasaulyje, bendradarbiauja su žymiais baldų, vonios aksesuarų ir dekoro elementų gamintojais. Žinomumą menininkas susikūrė ne tik darbais, bet ir ekscentrišku elgesiu. Save jis vadina „Japonijos architektu, Amerikos meno direktoriumi, Vokietijos pramoniniu dizaineriu, Prancūzijos kūrybos direktoriumi, Italijos baldų dizaineriu.“ Visi šie titulai ne iš piršto laužti: universalus ir verslus menininkas išties dirba įvairiausiose šalyse. Turbūt nėra dizaino srities, kurioje veržlus kūrėjas nebūtų išbandęs savo jėgų. Tai įvertinta daugybe prestižinių apdovanojimų dizaino ir architektūros srityse. Jo darbai demonstruojami nuolatinėse ekspozicijose Paryžiaus, Londono, Niujorko muziejuose, 2012 metais jis išleido ir pirmąją savo knygą.

Kiti šedevrai

Visame pasaulyje žinomi ir Philippe Starcko kurti interjerai. Menininkas yra pareiškęs: „Aš nekuriu gyvenamųjų interjerų, manau, kad toks dizainerio įsikišimas yra žalingas: savo gyvenimą reikia kurti pačiam. Projektuoju tik restoranus, viešbučius, muziejus, nes tai savo esme yra mašinos, suteikiančios žmonėms naujų pojūčių.“

Skirtingai nei daugelis dizainerių, jis bendradarbiauja su kasdienių prekių gamintojais. Kompanijai „Thomson“ jis kūrė televizorius, „Fluocaril“ – dantų šepetukus, „Flos“ – šviestuvus, „Samsonite“ – rankines, „Aprilia“ – motociklus, „Maclaren“ – kušetes, „Microsoft“ – kompiuterio peles, „Puma“ – sportinius apatinius drabužius, „Mikli“ – akinius...

Vyrą išgarsino ir neįprasti plastikiniai baldai. 1985 m. kavinei sukurta trikojė kėdė sukėlė tikrą sensaciją. Dizaineris pajuokavo, kad taip jis gynė padavėjų interesus – juk šie nuolat kliūna už kėdžių kojų... Dar viena garsi perregima kėdė, pagaminta Paryžiaus restoranui, dabar gamintojo „Kartell“ pardavinėjama „Louis Ghost“ pavadinimu. P. Starckas mėgsta plastiką ir vadina jį civilizacijos simboliu. Be to, ši medžiaga suteikia galimybę pagaminti maksimalų kiekį žmogui prieinamų daiktų – pavyzdžiui, „Louis Ghost“ kėdžių parduota jau daugiau nei milijonas. Viskas, kas pigu, lengva, skaidru ir gali būti perdirbama, yra šiuolaikinio elegantiškumo įsikūnijimas. Kuo mažiau daiktas turi materialumo, tuo daugiau žmogiškumo – taip savo idėją formuluoja menininkas.

Dėmesio!

Kviečiame atsakyti į žemiau esančius klausimus ir mėnesio gale išrinksime vieną laimėtoją (su juo susisieksime asmeniškai), kuriam padovanosime 3 mėnesių žurnalo „Mano Namai“ prenumeratą.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Apdaila

Kaip paruošti lauko baldus kitam sezonui?

Su vėstančiais orais susijusios oro sąlygos (prasidėję dažni lietūs, artėjančios šlapdribos bei sniegas, stiprūs vėjo šuorai) nėra palankios net ir dideliu atsparumu pasižymintiems lauko baldams. Tad artėjant lapkričiui, verta pradėti galvoti apie jų parengimą žiemai. Kad lauko baldai tarnautų ilgiau, juos reikia tinkamai paruošti kitam sezonui, pateikiame kelis praktiškus patarimus, kaip tai padaryti.

Ekspertai pataria: kaip nesuklysti renkantis unitazą?

Dėliojant tobulo vonios kambario paveikslą unitazas, greičiausiai, nėra pirmasis į galvą šaunantis interjero elementas. Tačiau nuvertinti jo nereikėtų – tinkamai išsirinkus apie tokį pirkinį galėsite negalvoti visą dešimtmetį, o sutaupytą laiką, skirtą vonios kambariui tvarkyti, panaudosite kur kas prasmingiau. Pasak ekspertų, renkantis unitazą dėmesį svarbiausia atkreipti į du aspektus: vandens sąnaudas ir lengvą, daug pastangų nereikalaujančią priežiūrą.

PRIEŠ ir PO: kaip atnaujinti virtuvės ir vonios plyteles? (3)

Pasirodo, kad jaukų ir stilingą interjerą gali turėti kiekvienas. Tam nereikia daug pinigų, o pakanka tik trupučio žinių ir uolaus darbo. Senus daugiabučius „persekiojančios“ senovinės plytelės gali būti lengvai atnaujinamos, tiesiog jas nudažius. Tai puikiai įrodė dizainerė Gitana Valavičiūtė nudažiusi savo paveldėto Justiniškių buto virtuvės ir vonios plyteles.

Naujoviška tapetų kolekcija: gražu tai, kas paprasta

Prekės ženklo „Flamant“ diktuojamo stiliaus idėja – nauja seno interpretacija – pasirodė patraukli sienų dangos mados diktatoriumi laikomam Belgijos gamintojui „Arte“. Tad prieš dešimtmetį abi kompanijos suvienijo jėgas ir pasaulį išvydo pirmoji drauge sukurta tapetų kolekcija „Flamant“, sulaukusi neįtikėtinos sėkmės visame pasaulyje. Tai paskatino sėkmingai bendradarbiauti toliau.

Kaip namuose susikurti poilsio oazę

„Vilmers“ daugiau nei dešimtmetį užsienio ir Lietuvos rinkoms sėkmingai pristato naujas rankų darbo baldų kolekcijas, atitinkančias aukščiausius kokybės standartus ir naujausias Skandinavijoje bei Vakarų Europoje vyraujančias dizaino tendencijas. Skandinaviško kapitalo įmonė, plėtojanti veiklą Šiaurės ir Vakarų Europos šalyse, praėjusiais metais užsibrėžė tikslą įgyta patirtimi pasidalyti ir Lietuvos rinkoje – pakvietė apsilankyti naujai duris atvėrusiuose baldų salonuose. Šiais metais gamintojas žada itin daug naujovių ir kviečia apsilankyti parodoje „Baldai“, kur patys galėsite įsitikinti, kad tai – ne tik stilingi baldai, bet ir šis tas daugiau: puikus aptarnavimas, aukšta kokybė ir jaukumas Jūsų namams.

Inžinerinės įrangos ekspozicijos atidarymas priminė meninį performansą

Pasaulyje Inovacijomis ir atradimais vandens inžinerinių sistemų srityje garsėjanti vokiečių kompanija TECE Vilniuje atidarė ekspozicinį centrą, skirtą visam Baltijos regionui. Atidarymo iškilmės prasidėjo meniniu performansu – svečių ir šeimininkų akyse ledo stulpas su jame įšaldytomis detalėmis pamažu tirpo po šilta dušo srove. Vanduo nepastebimai subėgo į dušo lataką. Šiam reginiui buvo pritaikyti moderniausi bendrovės inžineriniai sprendimai.

Iššūkis priimtas: tatuiruotė ant sienos

Nuolatos populiarėjant tatuiruočių menui vis dažniau išraiškingos tatuiruotės matomos ant įvairių žmogaus kūno vietų. Šis menas įgauna daugiau drąsos ir keičiasi – kūno puošyboje naudojami ne tik įvairūs ornamentai, ženklai, bet ir žinomi paveikslai, miesto vaizdai ar filmo scenos.

Šiuolaikiški tapetai – su ryškiu ekologiško gaminio ženklu

Būstą įsirengti arba atsinaujinti norintys žmonės dažnai renkasi tapetus, nes šis gerai žinomas vidaus apdailos sprendimas žengia koja kojon su mada ir atskleidžia naujausias interjero dizaino tendencijas. Tapetų gamintojai siūlo didelę spalvų ir raštų įvairovę, todėl kiekvienas pirkėjas gali lengvai įgyvendinti sumanymus ir savo erdvę paversti jaukia bei šiuolaikiška.

Dizaino atradimai: baldai iš grybienos ir medžio atliekų (1)

Londone gyvenantys ir kuriantys dizaineriai teigia iš grybų jau užauginę kelis objektus: jie ypatingai lengvi, patvarūs, lengvai suyrantys ir tausojantys aplinką.

Ar gali pastatas nuliūdinti?

Naujos priemonės gali padėti suprasti emocinį pastatų poveikį, rašo psychologytoday.com. Tai, kad bet kuris pastatas turėtų paklusti žmogaus poreikiams, skamba kaip nuvalkiota tiesa. Galų gale, beveik visų pastatų pagrindinė paskirtis – įkurdinti žmogaus veiklą, tad iš to išeitų, kad kiekvienas architektas, projektuodamas pastatą, turėtų gerai pagalvoti apie žmogaus figūros dydį, proporcijas ir funkcionalumą.