Stalas „Tulip“: vakar – futuristinis, šiandien – universalus

Eero Saarinenas priklauso tiems menininkams, kurie sukūrė vos po keletą kultinių dalykėlių, bet labai įsimenamų... Stalas „Tulip“ laikomas vienu labiausiai atpažįstamų baldų dizaino pasaulyje. Nors nieko įmantraus tarsi ir nėra (o gal kaip tik dėlto...), Eero Saarineno idėja aiški ir pagrįsta: jis siekė išgyvendinti iš namų baldų kojų brūzgynus.

Buvęs trūkumas tapo privalumu

Eero Saarinenas (1910–1961) gimė Suomijoje, ir jo vardas neabejotinai skandinaviškas. Trylikos metų su tėvu persikėlė į JAV, čia gyveno, kūrė, o jo, kaip architekto, darbai (Nacionalinio Džefersono memorialo arka St. Louise, „General Motors“ techninis centras Detroite, Johno F. Kennedy oro uosto TWA terminalas) geriausiai simbolizuoja Amerikos tapatybę atominio amžiaus aušroje. Nors šie menininko statiniai puošia miestų panoramas, vis dėlto dar atsparesni bėgančiam laikui pasirodė jo sukurti baldai, ir šiandien pritampantys virtuvių, svetainių interjeruose visame pasaulyje.

Ironiška, bet Eero Saarinenas savo metu nepelnė tokio pripažinimo, kokio sulaukia šiandien. (Tik po ankstyvos mirties, ištikusios operuojant galvos auglį, įvertintas jo indėlis į XX a. architektūrą.)
Tyrinėtojai pastebi, kad 1956 metais sukurti baldai, pavadinti „Pedestal Collection“, tačiau dėl kėdės panašumo į tulpės žiedą geriau žinomi kaip „Tulip“, šiek tiek aplenkė savo laikmetį... Šeštajame dešimtmetyje kolekcija labiausiai kritikuota dėl to, kad baldų dizainas neatitiko kurio nors konkretaus interjero stiliaus reikalavimų. Kas tada galėjo pagalvoti, kad kaip tik tai ir suteikė stalui „Tulip“ galimybę išlikti populiariam ilgus dešimtmečius.

Kelias į ateitį

Kuriant šiuolaikinį interjerą labai dažnai pasitelkiami keli stiliai – tik taip sukuriama nepakartojama ir individuali gyvenamoji erdvė, tad stalo „Tulip“ įgimtas gebėjimas prisitaikyti pelnė jam dizainerių dėmesį. Sustatykite šalia jo minimalistinio dizaino kėdes – sukursite šiuolaikišką valgomąjį. Priderinkite klasikinio stiliaus baldus – kompozicijos eklektiškumas bus ekspresyvus ir netikėtas. Skandinaviško stiliaus interjere baldas taip pat atrodys kaip čia buvęs. Kuo deriniai kontrastingesni, tuo įspūdis stipresnis.

Beje, šiandien net ir patikėti sunku, kad toks elegantiškas, lengvas, patogus baldas kadaise vertintas tarsi... kosminis objektas, todėl filmuotas fantastiniame seriale „Star track“, filme „Soliaris“. (Vienas tokių išlikusių „aktorių“ mūsų laikais parduotas už 18 tūkstančių dolerių.)

Ištakos...

E. Saarineno tėvas buvo garsus suomių architektas, persikėlęs į JAV jis vadovavo Cranbrook (Kranbruko) meno akademijai Mičigano valstijoje. Sūnus čia studijavo skulptūrą ir baldų dizainą, palaikė draugiškus santykius su kolegomis studentais, vėliau tapusiais dizaino pasaulio žvaigždėmis Charlesu ir Ray Eamesais bei Florence Knoll. Paskui Eero Saarinenas skulptūros studijas tęsė Prancūzijoje, po metų iškeitė jas į architektūrą – mokslus baigė Yale (Jeilio) universitete 1937-aisiais.

Atnaujinęs pažintį su buvusiu moksladraugiu Charlesas Eamesas įkūrė studiją ir kartu eksperimentavo ieškodami naujų baldų dizaino raiškos formų. Vėliau kūrėjų keliai išsiskyrė (bet draugai jie liko visą gyvenimą): Charlesas Eamesas toliau gilinosi į klijuotos faneros plastines galimybes, Eero Saarinenas susidomėjo naujomis medžiagomis, o po tėvo mirties 1950 metais ėmė vadovauti studijai „Saarinen & Associates“.

Vida Press

...ir eksperimentai

Labiausiai Eero Saarineną išgarsinusių baldų „Tulip“ projektą įgyvendinti padėjo Florens Knoll – artima dizainerio draugė ir „Knoll“ kompanijos, kurios veikla buvo grindžiama autoriniais dizainerių darbais, savininkė. Kompanija iki šiol gamina šiuos baldus.

„Man nepatinka daugybė stalo ir kėdžių kojų, susiraizgiusių į tikrą brūzgyną“, – sakė Eero Saarinenas ir sukūrė baldus ant vienos kojos. Jų pagrindas tik iš pirmo žvilgsnio atrodo trapi konstrukcija: po plastiku slepiasi tvirta lieto aliuminio atrama.

Iš pradžių Eero Saarinenas dirbo su šimtais piešinių, kurių mastelis sudarė ¼ originalo dydžio: taip jis išgrynino idėją iki efektingiausio struktūrinio sprendimo. Tada bandydamas įsivaizduoti, kaip baldai atrodys interjere, sudėjo juos į lėlių namelio dydžio maketą. Dar vėliau skulptūrą studijavęs menininkas lipdė savo kūrinius iš molio, keisdamas formas, gilindamasis, ką jos atspindi, ar yra gražios, logiškos... Galų gale natūralaus dydžio prototipai buvo sustatyti Eero Saarineno namų valgomajame ir svetainėje, kur juos turėjo įvertinti „bandomieji triušiai“ – šeima ir draugai.

Pietų stalas – ant pjedestalo

Baldų kolekciją „Tulip“ sudaro pietų, kavos, naktinis stalai ir kėdės. Stalviršiai pagaminti iš marmuro, medienos ar laminato. Gilios skulptūros ir architektūros žinios negalėjo neturėti įtakos Eero Saarineno sukurto stalo dizainui. Jis drąsiai mėgdžiojo gamtos formas, subtiliai, tiksliai tobulino kiekvieną elementą – tai padėjo sukurti ne tik estetiškai patrauklų, ergonomišką, bet ir patogų baldą. Stalo forma aptaki, skulptūriška, grakščios linijos primena tekantį vandenį. Mažai erdvei lengvas stalas suteikia atvirumo, skaidrumo, jo unikalus siluetas visuomet išryškėja tarp monotoniškų tiesių linijų. 

Vida Press

Nors stalas dažnai įvardijamas kaip išskirtinis kolekcijos „Tulip“ objektas, vis dėlto kėdė jį nukonkuravo. Tai ji pavaizduota jubiliejinės 10 eurų monetos reverse – ši išleista Suomijoje 2010 metais, minint šimtąsias Eero Saarineno gimimo metines.

Ar jau turite ManoNamai.lt programėlę savo išmaniajame telefone? Parsisiųskite ją ir pirmieji skaitykite portalo naujienas: „iOS“ versija; „Android“ versija Be to, galite sekti visas mūsų naujienas socialiniame tinkle Facebook!

Dėmesio!
Kviečiame atsakyti į žemiau esančius klausimus ir spalio mėnesio gale išrinksime vieną laimėtoją (su juo susisieksime asmeniškai), kuriam padovanosime 3 mėnesių žurnalo „Mano Namaiprenumeratą.


Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis