Prestižinės biuro kėdės pavyzdys

Atrodytų, biuro kėdei ar krėslui svarbiausias yra funkcionalumas – šis baldas ir sukurtas dėl patogumo. Tačiau jis turi dar vieną svarbią pareigą – atspindėti statusą. Kad šį pabrėžtų, ir jos pačios reputacija turėtų būti neeilinė: išskirtinis dizainas, garsių kūrėjų vardai tam labai pasitarnauja.

Strateginis tikslas – nauda

Biuro kėdė (vadiname ją taip įkurdintą ne tik įstaigoje, bet ir namuose – gal net miegamajame, kur įrengtas darbo kampelis) nuo kitų sėdimųjų baldų skiriasi tuo, kad sukiojasi į visas puses, yra reguliuojamo aukščio ir mobili. Beje, manoma, kad pirmasis novatorius, pasirūpinęs kėdės mobilumu ir pritvirtinęs jai ratukus, buvo gamtininkas Charlesas Darwinas.

Oficialia biuro kėdės „gimimo“ data laikomi 1849 metai, kai amerikietis išradėjas Thomas E. Warrenas sukūrė krėslą ant ratukų, su ranktūriais ir besisukiojančia sėdyne. Be šių ir šiandien svarbių savybių jis dar buvo dekoruotas kalto metalo apdaila ir brokato apmušalu... Skirtas jis turėjo būti ne tarnautojams, o traukinių ar laivų keleiviams. Po poros metų baldas pristatytas Londono didžiojoje parodoje, tačiau įvertintas neigiamai, nes patogus sėdėjimo būdas palaikytas amoraliu... Niekas neįtarė, kad labai greitai situacija pasikeis.

Kai vis daugiau žmonių laiką ėmė leisti prie darbo stalų, ir kėdės konstrukcija sulaukė dėmesio (tiesa, ne taip greitai, kaip norėjosi šių baldų gamintojams – dar visą šimtą metų klerkai sėdėjo ant paprastų kėdžių, taburečių ir suolų)... Vis dėlto biuro krėslo valanda išmušė. Juk jis galėjo padidinti darbo našumą: maksimalus komfortas užtikrino maksimalią darbo trukmę. (Šis principas toks pat aktualus ir šiandien...)

Išimčių vis dėlto buvo...

Kuriant biuro kėdes daug nuveikė inžinieriai ir medikai. Tik jiems labiau rūpėjo, kad krėslas derėtų prie žmogaus kūno, o ne interjero... Pirmoje XX amžiaus pusėje visi biuro baldai atrodė panašiai, kol sulaukė dizainerių susidomėjimo – dabar dizaino enciklopedijose šalia garsių menininkų pavardžių ar žinomų gamintojų pavadinimų matome atpažįstamas biuro kėdes. Kai kurios jų turi išskirtinių savybių, kartais net įvardijamų kaip revoliuciniai pokyčiai. Tarkim, smagi kėdė „Synthesis 45“, kurią 1971-aisiais italų kompanijai „Olivetti“ sukūrė Ettore Sottsass. Tuo metu įprastas juodą, pilką ir gelsvą spalvas dizaineris pakeitė gerokai linksmesnėmis – skaisčiai geltona, violetine ir raudona. Ir pavadino smagų baldą sekretorės kėde... Vis dėlto biuro kėdžių dizaino istorijoje yra svarbesnių objektų. Visą jų kolekciją sukūrė Charlesas ir Ray Eamesai – ryškiausias ir įtakingiausias XX amžiaus dizainerių sutuoktinių duetas.

Estetika darbo vietoje

Pirmą kartą Charlesas ir Ray Eamesai biuro kėdžių kolekciją „Aluminum Group and Soft Pad Chairs“ pristatė 1958 metais. Kurdami jų dizainą menininkai išryškino elegantišką minkštosios dalies iš audinio arba natūralios odos ir lakoniško silueto aliuminio karkaso kontrastą. Tokia konstrukcija atrodo neįtikėtinai lengva ir stilinga. Kėdė patogi, prisitaikanti prie žmogaus kūno, tačiau neįmantrių, aiškių linijų, klasikinio silueto (eksploatuojamo ir mūsų laikais). Kolekciją sudarė keli skirtingi modeliai, skirti namams, biurams ir viešosioms erdvėms. Vos sukurtus baldus ėmė gaminti kompanija „Herman Miller“, kėdės greitai išpopuliarėjo tarp verslo ir politikos pasaulio garsenybių, o laikui bėgant tapo būtinu prestižiniu garsių kompanijų biurų atributu.

1969 metais Charlesas ir Ray Eamesai pristatė patobulintą „Soft Pad Group“ versiją, kuri turi dar vieną privalumą – minkštas pagalvėles. Jos patogios, o svarbiausia, tobulai dera prie baldo stiliaus. Ir šis kūrinys tapo pasauliniu bestseleriu. Šiandien Eamesų biuro kėdes galime pamatyti ne tik „Tate Modern“ meno galerijoje Londone, „MoMA“ muziejuje Niujorke ar Georges’o Pompidou centre Paryžiuje, ne tik garsiausių korporacijų biuruose visame pasaulyje, bet ir stilingai bei jaukiai įkomponuotas privačiuose interjeruose.

Sėkmės simboliai

Kalbant apie Charleso ir Ray Eamesų kūrinius būtų šiek tiek neteisinga paminėti tik biuro kėdžių kolekciją. Juk įvairiausių kėdžių ir krėslų šis dizainerių duetas sukūrė nemažai, ir beveik visi jie tapo kultiniai. Jau pirmasis bendras poros darbas – plastikinė kėdė, sukurta drauge su Eero Saarinenu 1940 metais – apstulbino dizaino pasaulį ir buvo išrinkta Niujorko moderniojo meno muziejus konkurso nugalėtoja. Beje, Charlesas buvo pirmasis dizaineris, šiame muziejuje surengęs personalinę parodą 1946 metais, kurioje eksponavo baldus iš lenktos faneros – tarp jų ir „Lounge Chair Wood“, taip pat pelniusią prestižines premijas.

Žymiausias dizainerių poros kūrinys – 1956-aisiais sukurtas minkštasis krėslas „Eames Lounge Chair (670)“, kurį iki šiol gamina kompanija „Herman Miller“ ir kuris praėjusio amžiaus septintajame ir aštuntajame dešimtmetyje tapo sėkmės simboliu.

Charlesas ir Ray nesiekė sukurti naujo stiliaus, jie tapatino dizainą su menu gyventi, rasdavo netikėtų sąlyčio taškų tarp modernizmo ir tradicinės klasikos, įgyvendindavo originalius sprendimus naudodami po ranka pasitaikančias medžiagas. Baldai buvo tik dalis nenutrūkstamo modeliavimo proceso. Saviti ir plačių pažiūrų menininkai kūrė eksperimentinius trumpametražius filmus (nuo 1950 iki 1978 m. susuko daugiau nei šimtą, kai kurie skirti jų namo statybai ir kitiems projektams, kiti – mokslo populiarinimo apie biologiją, astronomiją, matematiką, o žymiausias filmas „Powers of Ten“ sukurtas IBM užsakymu), projektavo pastatus.

Ar jau turite ManoNamai.lt programėlę savo išmaniajame telefone? Parsisiųskite ją ir pirmieji skaitykite portalo naujienas: „iOS“ versija; „Android“ versija Be to, galite sekti visas mūsų naujienas socialiniame tinkle Facebook!

Dėmesio!

Kviečiame atsakyti į žemiau esančius klausimus ir spalio mėnesio gale išrinksime vieną laimėtoją (su juo susisieksime asmeniškai), kuriam padovanosime 3 mėnesių žurnalo „Mano Namaiprenumeratą.


_loadQuiz(13362);

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis