Dizaino pamokos: kaip komponuoti paveikslus?

Sienos be paveikslų visada atrodo nuobodžios ir tuščios. Tačiau visiškai nebūtina jų puošti brangiais meno kūriniais, ne prasčiau, o gal net įdomiau atrodys tarpusavyje derinamos nuotraukos, plakatai, įrėminti įvairūs posakiai, reprodukcijos bei panašūs elementai. Šį kartą su rubrika „Dizaino pamokos“ patarsime, kaip sukurti originalias ir įdomias paveikslų grupės kompozicijas, kurios papuoštų bet kurią namų erdvę.

Paveikslų rūšis

Norint pagyvinti namų sienas įvairiomis paveikslų kompozicijomis, reikėtų atsižvelgti į keletą paprastų, tačiau svarbių patarimų. Pirmiausia – paveikslų pobūdis, atlikimo technika, rūšis.

Vienoje kompozicijoje geriausia derinti vienos rūšies paveikslus – tik grafiką, tik nuotraukas ar tik tapybos kūrinius. Jei nuspręsite eksponuoti nuotraukas, meninę fotografiją atskirkite nuo asmeninių, derinkite tik spalvotas ar tik nespalvotas nuotraukas – taip lengviau sukursite harmoningą, traukiančią akį paveikslų grupės kompoziciją. Tiesa, pastaruoju metu vienoje kompozicijoje neretai derinami skirtingo pobūdžio vaizdai, tačiau iš skirtingų detalių sukurti sėkmingą, vientisą kompoziciją reikia taiklios akies, išlavinto meninio pojūčio. Dėl šios priežasties rekomenduojama išsirinkti tokius paveikslus, kuriuos sietų bent vienas elementas – panašus koloritas, atlikimo technika ar rėmų dizainas.

Kompozicijos vieta

Atsižvelgdami į paveikslo turinį, meninę kūrinio vertę sudarytai kompozicijai suraskite tinkamą vietą: siaurų praėjimų, koridorių sienos gali tapti puikia vieta asmeninėms nuotraukoms eksponuoti – mažo formato paveikslams nereikia didelio atsitraukimo. Įvairūs įrėminti posakiai, reprodukcijos, reklaminiai plakatai puikiai atrodys darbo ar jaunuolio kambaryje. O vertingiausi meno kūriniai tegu keliauja į gyvenamąjį kambarį.

Komponuojant paveikslus ant sienos visada svarbu aukštis. Kompozicijos centras turi būti akių aukštyje, kad būtų patogu juos apžiūrinėti.

Nedidelio formato paveikslų kompozicijos visada gerai atrodo virš kokio nors baldo: komodos, miegamojo lovos ar sofos. Taisyklinga kompozicija neturi būti platesnė nei žemiau esantis baldas, o netvarkinga, vadinamoji chaotiška kompozicija, turėtų būti arba gerokai platesnė arba siauresnė nei baldas. Komponuodami ekspoziciją virš kokio nors baldo, būtinai palikite mažiausiai 20 cm aukščio tarpą nuo jo paviršiaus.

Kaip rėminti?

Tapybos darbų kūriniai derinami prie jų tematikos, turinio, koloristikos, nepriklausomai nuo interjero stilistikos. Modernios stilistikos darbo nerėminkite į klasikinio dizaino rėmus, net jei jis puoš klasikinį interjerą. Nuotraukas, akvarelę, grafikos darbus reiktų pasportuoti bei įstiklinti. Tokių paveikslų rėmų dizainas gali būti derinamas ir prie interjero stilistikos. Rėmindami nuotraukas, rinkitės paprasto dizaino rėmus – nespalvotoms puikiai tiks balti, juodi ar pilkos spalvos rėmai, juos galite derinti bendroje kompozicijoje, spalvotų nuotraukų rėmeliai turėtų neužgožti nuotraukos vaizdo, o bendroje kompozicijoje – išlaikyti spalvų vientisumą.

Nuotraukoje – gamintojo „Bloomingville“ baldai, interjero aksesuarai bei reprodukcijos (salonas „Coockoo Design House“).

Tokia įrėmintų, įvairiais šriftais užrašytų skambių posakių kompozicija suteiks žaismingumo bet kuriai namų erdvei. Lakoniškais, siaurais juodais ir medžio spalvos rėmais padailintus grafiškus paveikslus galite originaliai paįvairinti – tiesiog ant sienos priklijuokite skirtingo dizaino dekoratyvines juosteles, įrėminančias atskiras mini grupeles. Net ir laikrodis, įrėmintas juostelių rėmu, atrodys kaip originalus paveikslas. Neperkraukite kompozicijos spalvomis – monochromiško kolorito paveikslų grupę pagyvinti pakaks ir vieno ryškesnio atspalvio. (Gamintojo „Bloomingville“ paveikslai ir dekoratyvinės juostelės iš salono „Cooskoo Design House“).

Horizontali ritmiška vienos stilistikos paveikslų, išrikiuotų dviem eilėmis vienas šalia kito virš ryškiai raudonos sofos, ekspozicija atkreipia dėmesį į poilsio zoną, įkomponuotą greta laiptų zonos, užpildo ir vizualiai pažemina aukštą, grubokos tekstūros plytų sienos plokštumą. (Gamintojo „Zanotta“ sofa GREG – iš salono „Instyle JG“.)

Originali laiptų aikštelės sienos dekoracija, atspindinti šeimininkų gyvenimo būdą ir pomėgius. Ant drobės atspaustą didelę stilingo motociklo nuotrauką papildo išdidintos motociklo detalės, atspaustos ant mažesnio formato drobės. Į vieną taisyklingą kompozicinį elementą, kurio atskiros dalys papildo viena kitą, šį triptiką susieja atlikimo technika ir paveikslo turinys. (Dizainerės Audronės Litinskienės interjero projektas.)

Geometrinės paveikslų grupės kompozicijos pavyzdys – skirtingų dydžių ir formų paveikslai, įrėminti į skirtingo dizaino rėmus, su įvairių atspalvių pasportais, sudėlioti į taisyklingą kvadratą, kurio linijos visus kompozicinius elementus susieja į bendrą visumą ir padeda sukurti vieningą kompozicinį vienetą. (Miglės Kosinskaitės interjero projektas).

Įvairaus pobūdžio vaizdai – grafika, nuotraukos, įrėminti užrašai, atsainiai įkomponuoti virš rašomojo stalo, atspindi laisvą ir kūrybišką interjero atmosferą. Nors skirtingo dydžio paveikslai netvarkingai išdėlioti ant sienos virš darbo stalo, juos vienija balta rėmų spalva bei juodai balti, nespalvoti vaizdai. (Gamintojo „Republic of Fritz Hansen“ krėslas RO TM ir šviestuvai KAISER TM – iš salono „Skandinaviški interjerai“.)

Tuščią antrojo aukšto laiptų aikštelės sienos plokštumą užpildo taisyklinga keturių panašios stilistikos paveikslų kompozicija, spalvomis ir stilistika deranti prie interjero. Į visumą juos susieja ne tik taisyklingas kvadrato formos išdėstymas, bet ir vienodi rėmai bei pasportas. Paveikslai įkomponuoti taip, kad būtų matomi tiek lipant laiptais į viršų, tiek ir antrojo aukšto laiptų aikštelėje. (Architektės Enrikos Riaukaitės interjero projektas.)

Paveikslų grupės komponavimo variacijos

Taisyklinga kompozicija

Keletas paveikslų komponuojami į vieną horizontalią ar vertikalią liniją, lygiuojant jų viršų arba apačią. Toks komponavimo būdas tinka klasikiniams, tradiciniams interjerams, taip pat toms erdvėms, kur vyrauja griežtos, tiesios linijos.

Ritmiška kompozicija

Tos pačios tematikos, vieno autoriaus, vienodo dydžio, vienodai įrėminti paveikslai komponuojami linija, kvadratu ir pan. Tai – geriausias būdas eksponuoti vientisą kūrinių seriją. Ritmą sudaro ne mažiau nei trys kūriniai.

Geometrinė kompozicija

Skirtingų dydžių, tematikos, įrėminti į skirtingus rėmus paveikslai dėliojami į griežtą geometrinę formą – kvadratą ar stačiakampį, kuris ir tampa pagrindiniu kompozicijos jungiamuoju elementu.

Chaotiška kompozicija

Čia derinami įvairaus pobūdžio, dydžio ir formų paveikslai nesilaikant griežtos komponavimo linijos. Šiuo atveju svarbu pradėti kurti kompoziciją nuo centro: čia turėtų būti ryškiausi didesni paveikslai, o aplink juos dėliojami mažesni ir ne tokie spalvingi.

Nuotraukos – gamintojų ir iš žurnalo archyvo. Pataria dizainerė Laura Giržadė, www.softdecor.lt.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis