Dizaino klasika: kaip buvo sukurtas stereotipinis šaldytuvo įvaizdis

Pasirodo, buvo laikai, kai reklamuojant buities techniką vertintos tik jos eksploatavimo savybės. Pirmuoju šaldytuvu, kurio reklamose akcentuotas dizainas, tapo „Coldspot“. Pradėtas gaminti 1934 metais Amerikoje, o jo išskirtinę išvaizdą sukūrė inžinierius ir dizaineris Raymondas Fernandas Loewy's.

Svarbi misija

Raymondas Fernandas Loewy's (1893–1986) gimė Paryžiuje, įgijo inžinerinį išsilavinimą, 1919 metais atvyko į Ameriką. Čia jis dekoravo vitrinas, paskui kelerius metus iliustravo garsiausius madų žurnalus, nuo 1927-ųjų pradėjo dirbti pramoniniu dizaineriu buitinius elektros prietaisus gaminančioje įmonėje, po poros metų atidarė savo projektavimo studiją.

Trečiojo dešimtmečio pabaigoje Amerika išgyveno Didžiąją depresiją. Pramonininkams teko laužyti galvas, kaip sukurti patrauklesnį gaminį ir privilioti pirkėjus. Taip atsirado iki tol negirdėta dizainerio-konsultanto profesija. Šie žmonės formavo masinių gaminių stilių, taigi ir visuomenės estetinį skonį, ir R. F. Loewy's tapo vienu pirmųjų iki tol negirdėtos profesijos atstovų.

Geras dizainas uždirba pinigus

„Sears Roebuck & Company“ pasamdė ne tik gerai žinomą šaldytuvų inžinierių, bet ir pramoninį dizainerį R. F. Loewy'są visiškai atnaujinti šaldytuvą „Coldspot“. Šiam buities prietaisui, iki tol dažniausiai panašiam į medinę gan griozdišką dėžę, menininkas suteikė šiandien puikiai atpažįstamą, o tuomet dar labai naujovišką formą – paprastą, funkcionalią ir estetišką. Šaldytuvo korpusas tapo baltas ir blizgus, kampai suapvalinti.

Pirmą kartą į jį įmontuotos nerūdijančio aliuminio lentynos. Šios naujovės pasiteisino neįtikėtinai – per dvejus metus „Coldspot“ pardavimas padidėjo nuo 60 iki 275 tūkstančių. Taigi R. F. Loewy's akivaizdžiai įrodė, kaip funkcionalus stilius gali suteikti praktinės naudos. O ir jis pats sulaukė įvertinimo – šaldytuvo „Coldspot“ dizainas laimėjo pagrindinį prizą 1937 metų Paryžiaus tarptautinėje parodoje.

Kosminiai siekiai

Aptakios linijos, plastiškos formos, suapvalinti kampai – visa tai, ką išpopuliarino R. F. Loewy's, vaizdžiai atspindėjo to meto pažangos siekį, kūrė judėjimo ir greičio iliuziją, asocijavosi su laivais, automobiliais, traukiniais... Projektuojant transporto priemones aptaki forma turėjo įtakos aerodinaminėms savybėms ir buvo neišvengiama, tačiau R. F. Loewy's ją naudojo ir dekoratyviais tikslais – buities daiktams suteikė dinamiškumo ir šiuolaikiškumo atspalvį, atitinkantį vartotojų supratimą apie spartųjį XX amžių. (Ne veltui tarpukariu šis stilius įsigalėjo visame pasaulyje.) Beje, R. F. Loewy's ne tik žavėjosi greičiu – jis gerokai padirbėjo ir tobulindamas transporto priemonių dizainą: automobilių „Studebaker“ ir garvežių, J. F. Kenedy prezidentinio lėktuvo ir NASA kosminių laivų.

Dar jam priklauso „Shell“ logotipo ir užrašo „Coca-Cola“ baltomis raidėmis autorystė.
Toks veiklos pobūdis lėmė, kad R. F. Loewy's tapo pirmuoju dizaineriu, kurio nuotrauka papuošė žurnalo „Time“ viršelį ir kurį žurnalas „Life“ įtraukė į XX amžiaus reikšmingiausių amerikiečių šimtuką.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis