Dizaino klasika: drąsus protestas

Gėlėtą raštą įsileisti į namus nedrąsu ne tik mums, net ir gamintojai kartais būna įtariai nusiteikę jų atžvilgiu. Vieno žinomiausių raštų pasaulyje – „Unikko“ – istorija (o gal legenda) išskirtinė, nes atsirado jis todėl, kad tekstilę gaminančios kompanijos savininkė liepė dizaineriams nekurti gėlėtų raštų. Bet gerai, kad ne visi kūrėjai nori paklusti nurodymams...
© Gamintojo archyvas

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Taip atsirado „Unikko“

1951 metais Suomijoje įsigijusi tekstilės kompaniją (dabartinę „Marimekko“) Armi Ratia siekė, kad tekstilės raštai būtų ryškūs ir išskirtinai modernūs. Ji viešai ir kategoriškai pareiškė, kad gėlėtų audinių niekada negamins ir uždraudė kompanijos dizaineriams naudoti floristinius motyvus. Pasak vienos versijos, taip nusprendė, nes laikė juos pernelyg senamadiškais ir labai moteriškais, pasak kitos, dėl to, jog tikros gėlės tokios nuostabios, kad negali būti naudojamos kaip motyvas. Šiam reikalavimui pasipriešino viena ryškiausių kompanijai dirbusių dizainerių Maija Isola, pasiryžusi įrodyti, kad bosė neteisi, ir 1964 metais sukūrė aštuonių gėlėtų raštų („Unikko“ buvo vienas jų) seriją. Raštai pasirodė tokie išskirtiniai, kad Armi Ratia pamiršo savo nuostatą, įvertino dizaino grafiškumą bei novatoriškumą ir iš karto įtraukė juos į „Marimekko“ kolekciją. Taip atsirado „Unikko“ (suomių kalba pavadinimas reiškia „aguona“).

Sukurtas pačiu laiku

Kartą pamačius šį raštą sunku pamiršti – tokia žavi yra minimalistinė jo geometrija, apskaičiuotas natūralumas ir spalvų sprogimas. Netaisyklingos formos aguonų žiedlapiai, sodri rožinė, skaisčiai raudona ir juoda spalvos baltame fone tiksliai atspindėjo radikalią to laikmečio – XX amžiaus septintojo dešimtmečio – nuotaiką: didėjantį optimizmą Europai atsigavus po pokario vargų, įsibėgėjantį hipių – gėlių vaikų – judėjimą ir pagreitį įgaunančią vadinamąją „flower power“ erą.

Dizaino klasika: drąsus protestas
© Gamintojo archyvas

Vizitinė kortelė

Maija Isola (1927–2001) – žymi Suomijos tekstilės raštų dizainerė. Jos kūriniai eksponuoti garsiausiuose pasaulio muziejuose. Dizainerė kompanijai „Marimekko“ kasmet sukurdavo 8–10 raštų dizainus (iš viso apie 500) ir geriausiai žinomas yra „Unikko“. Beje, menininkės duktė ir anūkė taip pat dirba dizainerėmis toje pačioje kompanijoje.

Kaip išgarsėjama...

Nors „Unikko“ raštas buvo populiarus, tačiau sėkmingai parduoti tekstilės nesisekė, nes niekas nežinojo, kaip tokias drąsias gėles derinti... Tik kai iš audinio pasiūtos paprastučio dizaino suknelės buvo pademonstruotos madų šou, minia jas išgraibstė tiesiog nuvilkusi nuo manekenių. O kai Jackie Kennedy nusipirko septynias „aguonines“ sukneles ir su viena jų pozavo žurnalo viršeliui, prasidėjo tikras bumas...

Vis dar žaismingas ir jaunatviškas

Nesenstantys raštai nėra itin dažnas reiškinys, tačiau „Unikko“ – išimtis, atšventusi pusšimčio metų jubiliejų. Radikaliai paprastos, dramatiškai išdidintos asimetriškos Maijso Isolos aguonos buvo tik raudonos ir mėlynos, dabar kuriamos kolekcijos papildomos naujomis spalvomis. Ir atrodo vis taip pat efektingai – tiek „rūgščiai“ žalios ir skaisčiai raudonos, tiek juodos ir baltos spalvų.

Iš pradžių tai buvo tik tekstilės raštas, dabar jis puošia ne tik sukneles, skėčius, rankines, bet ir patalynę, pagalvėles, indus, padėklus. Ir netgi tramvajaus vagoną ar „Finnair“ lėktuvo fiuzeliažą.
Dizaineriai kartais juokauja, kad iki skausmo pažįstamos aguonos jau turėjo pabosti, kai kasdien matomos ant lietaus batų ir „iPhone“ dėklų, krepšių ir puodelių, bet taip nenutiko. „Unikko“ turi kažką nepakartojamai patrauklaus – ir visai nebūtina įvardyti tai žodžiais...

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Dizaino ABC

Dizaino klasika: kaip plytelės gali pakeisti bet kuriuos namus

Kai 1904 metais Niujorke buvo atidarytas metro, vargu ar kas galvojo, kad jis visame pasaulyje išgarsins keramines plyteles. Taip, jei sienos fragmentas virtuvėje virš darbastalio ar dušo zona vonios kambaryje dekoruota pailgomis baltomis keraminėmis plytelėmis, kurių ilgio ir aukščio santykis 2:1, tai ne tik gražu bei madinga, bet ir yra tiesioginė nuoroda į XX amžiaus pradžios istoriją – ne bet kokią, o Amerikos metro.

5 skandinaviško Kalėdų dekoravimo paslaptys (2)

Skandinaviškas stilius pasižymi įstabiais šventinio periodo atributais, pradedant Šiaurės pašvaiste ir baigiant snieguotomis žiemos scenomis. Taigi Šiaurės Europos šalių stilius – puikus įkvėpimo šaltinis kiekvieniems namams šiais metais. Jei jus žavi modernumas ir minimalizmas, jums būtinai patiks neįmantri spalvų paletė ir elegantiški siluetai. Vis tik skandinaviškos Kalėdos nėra vien tik grynos ir baltos. Modernus šių šalių šventinis dekoras papildomas natūraliais, visada žaliuojančiais augalais, ir prabangiomis detalėmis iš kailio. Kaip tai įgyvendinti praktiškai, pataria Justina Lazdauskaitė iš daniškų baldų salono „BoConcept“.

Interjero elementas, kuris namams suteikia jaukumo ir prabangos įspūdį (1)

Kažin ar kas drįstų ginčytis, kad dirbtinis kailis – mielo jaukumo suteikianti medžiaga, mūsų dienomis dar ir tampanti itin aktualia interjero dizaino tendencija.

Ar japonų „ikigai“ nukonkuruos danų koncepciją „hygge“?

Ši japonų koncepcija gali atskleisti paslaptį, kaip atrasti ilgaamžiškumą ir gyvenimo tikslą, rašo elledecor.com.

Laužome taisykles: kaip interjere derinti nesuderinamus elementus

Panašiai kaip renkantis drabužius, taip ir įsirengiant namus egzistuoja nerašytos taisyklės, kuriomis dauguma mūsų vadovaujasi. Vis dėlto dažniausiai originaliausi namai yra tokie, kuriuos įrengiant taisyklės buvo laužomos. Jei rezultatas džiugina akį, kodėl nepamėginus?

Interjeras, kuris sukurtas pagal danų laimės formulę (6)

„Hygge“ fenomenas mane užvaldė ne dėl to, kad dievinu pledukus ir arba tikiu magiška žvakių galia. Studijuodama skandinavų vikingų kultūrą ir lygindama juos su baltų, aš ir daugelis kitų autorių, pastebėjome kokio giminingo mentaliteto esame tautos. Taip buvo anksčiau, tačiau dabar atrodo, kad dizaino srityje skandinavai sugebėjo išlikti autentiškais, o mes praradome savo unikalumą. Svarstau, ar „hygge“ tinka Lietuvai ir dalinuosi savo namų interjeru, įrengtu pagal šią koncepciją.

Dizaino tendencija, kuri padės namuose susikurti ramybės oazę

2017 metai padovanojo mums visiškai naują namų interjero tendenciją. Jeigu ieškote teigiamų pokyčių savo namuose, tuomet „Lagom“ vadinamas gyvenimo būdas yra kaip tik tai, ko jums reikia. „Lagom“ yra skandinaviškas žodis, reiškiantis kaip tik reikiamą kiekį. Jeigu norite išpažinti „Lagom“ gyvenimo būdą, keliais žingsniais dalijamės šiame straipsnyje.

Keturios 2018 m. dizaino tendencijos: tradicijos susilieja su naujovėmis

Stiprėja prasmingų ir alternatyvių pasirinkimų poreikis. Pasak dizainerių, kitais metais bus koncentruojamasi į kasdienos atributus, rankų darbo daiktus, tvarumą ir nepavaldumą laikui.

Dizaino klasika: beveik nepastebimas aksesuaras

Tiesą sakant, tik atsitiktinis pastebėjimas, kad rimto Stephen‘o Bayley ir Terence Conran‘o enciklopedinio leidinio „Dizainas: matoma inteligencija“ pirmajame puslapyje šalia pavadinimo yra įdėta ne kokios nors kultinės kėdės, o paprasčiausios sąvaržėlės nuotrauka, paskatino pažvelgti į ją kitaip. Ne kaip į patogią naudoti sulankstytą vielutę, bet kaip į dizaino istorijoje garbinamą daiktą.

12 dekoravimo patarimų, kurie patobulins bet kurį kambarį

Nemanykite, kad dizaineriai turi kokią nors slaptą taisyklių knygą. Šioje srityje nėra griežtų taisyklių, ką turime daryti. Mes esame kūrybingos asmenybės, vadovaudamiesi savo intuicija, mėgstame įsivaizduoti, svajoti ir tyrinėti. Vis dėlto, egzistuoja keletas bendriausių principų, kuriais vadovaujantis visada garantuotai gausite puikų rezultatą, rašo houzz.com.