Modernios sulčiaspaudės sukūrimas: ekcentriška menininko provokacija

Vienas originaliausių ir kūrybingiausių mūsų laikmečio dizainerių Philippe Starckas sukūrė begalę įspūdingų daiktų, bet dizaino enciklopedijose visuomet pristatoma jo „vizitinė kortelė“ – citrinų sulčiaspaudė „Juicy Salif“, sukurta 1990 metais.

Sulčiaspaudė, panaši į kosminį laivą

1986 metais simpatiškus aksesuarus gaminančios kompanijos „Alessi“ savininkas Alberto Alessi garsiausiems prancūzų dizaineriams pasiūlė sukurti nerūdijančio plieno aksesuarų. Philippe'as Starckas buvo pakviestas dalyvauti kaip jaunosios kartos atstovas. Menininkas sublizgėjo išties originalia idėja – vienas iš keturių projekte dalyvavusių kūrinių ir yra sulčiaspaudė „Juicy Salif“, pradėta gaminti 1990 metais. 

Vida Press

A. Alessi su modernia sulčiaspaude

Poliruoto aliuminio sulčiaspaudės dizainas išsiskiria žaismingumu ir išmoningumu, ji panaši į nedidelę skulptūrėlę. Viena versijų teigia, kad P. Starckas sugalvojo sulčiaspaudę valgydamas aštuonkojį ir čia pat kavinėje ant servetėlės nupiešė jos eskizą, kita tvirtina, kad vaikystėje jis labai bijojo vorų ir tą fobiją išsakė savo kūriniu. Ar šis yra praktiškas, kita tema, bet dizaino požiūriu jis pelnė kultinio daikto šlovę ir laikomas dešimtojo dešimtmečio simboliu. Pats menininkas visiems, kurie peikė sulčiaspaudę dėl nepatogumo, pareiškė: „Spausti ja sultis įdomiau nei įprasta elektrine sulčiaspaude. Turite atminti, kad akivaizdi daikto funkcija ne visuomet yra tikroji jo paskirtis...“. 

Fotolia nuotr.

Švenčiant „Juicy Salif“ dešimtmetį buvo pagaminta 10 tūkstančių paauksuotų ir individualiais numeriais paženklintų sulčiaspaudžių, kai kurios jų nudažytos pilka ar juoda spalva. Šiuos jubiliejinius egzempliorius išgrobstė kolekcionieriai.

Išskirtiniai, bet ne elitiniai

Philippe Starckas kuria pačių įvairiausių objektų dizainą – ne tik kiekvienam dizaineriui „privalomų“ kėdžių ir šviestuvų, bet taip pat dantų šepetėlių ir santechnikos, mineralinio vandens buteliukų ir krištolo vazų, olimpinių žaidynių fakelo ir Steve'o Jobso jachtos. Jo kurti daiktai – tarsi provokacija, kelianti pačias įvairiausias asociacijas. Jie pripažinti ir vertinami visame pasaulyje tiek profesionalų, tiek daugybės vartotojų: yra atpažįstami, patrauklūs ir mėgstami, jų dizainas išradingas, šmaikštus, netgi ironiškas.

Kritikai pastebi, kad P. Starckui pavyksta pajusti dar tik ore sklandantį permainų poreikį ir įkūnyti tai savo kuriamų daiktų formomis. Vieni laiko jį populistu, kiti – talentingu verslininku, treti – garsiausiu dizaineriu. Jis yra pareiškęs, kad kėdę gali suprojektuoti per dvi minutes, o viešbutį – per pusantros paros, tačiau lygiai taip pat rimtai tvirtina, kad kartais dirba nevalgęs kiauras paras, kas tris valandas pamiegodamas po 45 minutes...

P. Starckas siekia, kad išskirtinio dizaino aksesuarai būtų prieinami visiems, o jo daiktus kiekvienas galėtų jei ne nusipirkti, tai bent pamatyti, ir tvirtina, kad visą gyvenimą jis naikina dizaino elitiškumą. Matyt, tiesos čia yra, nes ir P. Starcko kolegos pripažįsta, kad pinigai šiam žmogui nėra svarbiausias dalykas – kai kuriems gamintojams jis diktuoja savo reikalavimus išlaikyti žemą kainą.

Prancūzų dizaineris Philippe Starckas
Prancūzų dizaineris Philippe Starckas
AFP/Scanpix

Philippe Starckas skleidžia daugybę mitų apie save, mokėdamas įtikinti aplinkinius savo teisumu.

Platus interesų ratas

Nenuilstamai kūrybingas dizaineris gimė Paryžiuje 1949 m. Baigęs mokslus 1968 m. įsteigė savo pirmąją dizaino kompaniją. Po metų pradėjo dirbti dizaineriu apipavidalintoju pas Pierre'ą Cardiną, čia puikiai įvaldė savireklamos meno pagrindus savotiškai ir talentingai pristatyti savo kūrinius. Nuo 1975 m. ėmė kurti interjerus ir pramoninį dizainą, įsteigė kompaniją „Starck Product“.

Aštuntajame dešimtmetyje išgarsėjo dekoruodamas naktinius klubus Paryžiuje. Menininkas sulaukė tokio pripažinimo, kad tuometis Prancūzijos prezidentas Françoisas Mitterrandas 1982 m. pakvietė jį įrengti apartamentus rūmuose, Élysée laukuose.

Nedidelėje nuosavoje Ispanijos saloje daug laiko praleidžiantis dizaineris pastarąjį ketvirtį amžiaus kuria visuomeninių pastatų interjerus visame pasaulyje, bendradarbiauja su žymiais baldų, vonios aksesuarų ir dekoro elementų gamintojais. Žinomumą menininkas susikūrė ne tik darbais, bet ir ekscentrišku elgesiu. Save jis vadina „Japonijos architektu, Amerikos meno direktoriumi, Vokietijos pramoniniu dizaineriu, Prancūzijos kūrybos direktoriumi, Italijos baldų dizaineriu.“ Visi šie titulai ne iš piršto laužti: universalus ir verslus menininkas išties dirba įvairiausiose šalyse. Turbūt nėra dizaino srities, kurioje veržlus kūrėjas nebūtų išbandęs savo jėgų. Tai įvertinta daugybe prestižinių apdovanojimų dizaino ir architektūros srityse. Jo darbai demonstruojami nuolatinėse ekspozicijose Paryžiaus, Londono, Niujorko muziejuose, 2012 metais jis išleido ir pirmąją savo knygą.

Kiti šedevrai

Visame pasaulyje žinomi ir Philippe Starcko kurti interjerai. Menininkas yra pareiškęs: „Aš nekuriu gyvenamųjų interjerų, manau, kad toks dizainerio įsikišimas yra žalingas: savo gyvenimą reikia kurti pačiam. Projektuoju tik restoranus, viešbučius, muziejus, nes tai savo esme yra mašinos, suteikiančios žmonėms naujų pojūčių.“

Skirtingai nei daugelis dizainerių, jis bendradarbiauja su kasdienių prekių gamintojais. Kompanijai „Thomson“ jis kūrė televizorius, „Fluocaril“ – dantų šepetukus, „Flos“ – šviestuvus, „Samsonite“ – rankines, „Aprilia“ – motociklus, „Maclaren“ – kušetes, „Microsoft“ – kompiuterio peles, „Puma“ – sportinius apatinius drabužius, „Mikli“ – akinius...

Vyrą išgarsino ir neįprasti plastikiniai baldai. 1985 m. kavinei sukurta trikojė kėdė sukėlė tikrą sensaciją. Dizaineris pajuokavo, kad taip jis gynė padavėjų interesus – juk šie nuolat kliūna už kėdžių kojų... Dar viena garsi perregima kėdė, pagaminta Paryžiaus restoranui, dabar gamintojo „Kartell“ pardavinėjama „Louis Ghost“ pavadinimu. P. Starckas mėgsta plastiką ir vadina jį civilizacijos simboliu. Be to, ši medžiaga suteikia galimybę pagaminti maksimalų kiekį žmogui prieinamų daiktų – pavyzdžiui, „Louis Ghost“ kėdžių parduota jau daugiau nei milijonas. Viskas, kas pigu, lengva, skaidru ir gali būti perdirbama, yra šiuolaikinio elegantiškumo įsikūnijimas. Kuo mažiau daiktas turi materialumo, tuo daugiau žmogiškumo – taip savo idėją formuluoja menininkas.

Dėmesio!

Kviečiame atsakyti į žemiau esančius klausimus ir mėnesio gale išrinksime vieną laimėtoją (su juo susisieksime asmeniškai), kuriam padovanosime 3 mėnesių žurnalo „Mano Namai“ prenumeratą.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis