Kasdienio ritualo simbolis: įdomūs faktai apie kavavirę

Šis daiktas pripažintas vienu Italijos simbolių – kalbant apie nominaciją „Geriausias XX amžiaus Italijos dizainas“ jis užima penktą vietą. Taigi kompanijos „Bialetti“ kavavirė „Moka Express“ yra garsenybė. Ją galbūt turite ir savo virtuvėje, nors apie tokią šio prietaiso šlovę net nepagalvojote...

Geri daiktai nesikeičia...

Kavavirės „Moka Express“ brėžiniai eksponuojami Londono dizaino muziejuje. Išties būtų nelengva lyginti, inžinerinis ar dizaino sprendimas lėmė ne tik šią, bet ir komercinę sėkmę: nuo to laiko, kai 1933 metais pasirodė pirmasis „Moka Express“ egzempliorius, jų skaičius (pasak gamintojo) jau gerokai peržengė ketvirtį milijardo. Ir nors dabar daug gamintojų kuria espreso kavavirių, veikiančių vadinamuoju „geizerio principu“, įvairių variacijų, klasikinis kompanijos „Bialetti“ modelis – tokio pat dizaino ir nepakitusios konstrukcijos – sėkmingai gyvuoja iki šių dienų. Jis pripažintas pasaulyje geriausiai žinomu prietaisu kavai gaminti, minimu tiek Gineso rekordų knygoje, tiek įvairiose dizaino enciklopedijose.

Vida Press

Tik tai, ko reikia

Kad espreso kava taptų įprastu gėrimu kiekvienuose namuose (tai juk tikrasis kavavirės „Moka Express“ sukūrimo tikslas) pasistengė Alfonso Bialetti (1888–1970). Šis italų inžinierius nupirko išradėjo Luigi De Ponti sukonstruotos kavavirės, skirtos espresui gaminti ant viryklės, patentą. 1933 metais nuosavoje aliuminio detalių gamykloje jis pradėjo „Moka Express“ gamybą. 

Kavavirės konstrukcijoje nėra jokių judamųjų detalių, todėl ji praktiškai negendanti. Gaminama iš aliuminio – tai akyta medžiaga, į kurią gerai įsigeria aromatas. (Tad gal ne veltui sakoma, kad Italijoje „Moka Express“, kaip ir gera keptuvė, perduodama iš kartos į kartą.) Beje, naudoti aliuminį indams gaminti tuo metu buvo tikra naujiena. 

Simetriška aštuoniakampė forma – tai ne tik lengvai atpažįstamas dizaino elementas. Tokia konstrukcija svarbi kalbant apie kavos kokybę: fiziką išmanantys žmonės tvirtina, kad termodinamikos požiūriu kampų skaičius turi įtakos gėrimo gamybos procesui. 

Funkcionalus daiktas sukėlė revoliuciją italų virtuvėse: dėl puodelio kvapnaus espreso nebereikėjo niekur eiti iš namų... Taigi dizainas ir techninės savybės visiškai pateisino kompanijos „Bialetti“ šūkį: „Espreso kava namuose tokia pati kaip ir bare“.

Vida Press

Puikus ir amžinas – kaip kava

„Moka Express“ žaibiškai išpopuliarėjo – iki Antrojo pasaulinio karo Italijoje tapo stiliaus ikona, ją įsigijo dešimtys tūkstančių vartotojų. Po karo kompanijos steigėjo vyriausiasis sūnus Renato perėmė verslą ir išplėtojo gamybą iki 4 milijonų kavavirių per metus. Jis sukūrė ir garsųjį „Bialetti“ logotipą, pagal kurį visuomet galima atpažinti kompanijos kavavires, – ūsuotą dėdulę su katiliuku (sakoma, kad tai Alfonso Bialetti šaržas). O į viršų pakeltas pirštas reiškia prašymą patiekti dar vieną puodelį espreso.

Variacijos 

Vis dėlto gyvenimas nestovi vietoje – dabar kompanija „Bialetti“ yra sukūrusi daugiau nei 170 modelių ir visi jie išsiskiria elegantišku dizainu. Kavos mėgėjus siekiama nustebinti netikėtomis naujovėmis. Kavavirė „Moka Sound“ ima groti mielą melodiją, kai gėrimas paruoštas. Rožinės spalvos „Dama Pink“ skirta sudominti Paris Hilton stiliaus gerbėjas. „Aeternum“ – lyg chameleonas: jos dangtelis keičia spalvą, kai kava baigta gaminti. „Moka Mucca“ ne tik pavadinimu, bet ir juodmargiu raštu primena karvutę – joje galima gaminti kapučiną. Vis dėlto kavavirės „Moka Express“ kol kas niekas nenurungė: nors pradėjusi skaičiuoti devintą dešimtį metų, klasikos gerbėjams ji vis dar nepakeičiama.

Vida Press

Ar jau turite ManoNamai.lt programėlę savo išmaniajame telefone? Parsisiųskite ją ir pirmieji skaitykite portalo naujienas: „iOS“ versija; „Android“ versija Be to, galite sekti visas mūsų naujienas socialiniame tinkle Facebook!

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis