Dizaino klasika: vienkartinio puodelio sėkmės istorija

Vienkartinis kavos puodelis – kasdienis, išskirtinio dėmesio visai nevertas daiktas. Nebent jis laikomas miesto – ir ne bet kokio, o Niujorko – simboliu. Dizaino apžvalgininkai tvirtina, kad jau pusę amžiaus niekas geriau už popierinį puodelį „Anthora“ neatspindi dinamiško didmiesčio tapatybės (šiuo požiūriu net Laisvės statula jam neprilygsta).
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Graikiški motyvai ir Niujorko simbolis

Ką bendra puodelio dizainas turi su Niujorku? Juk ant jo vaizduojamos antikinės amforos, apačią ir viršų įrėmina graikiško ornamento motyvas, šūkiui panaudotas graikų abėcėlę primenantis šriftas. Netgi spalvos – balta ir mėlyna – įkvėptos Graikijos vėliavos, o pavadinimas „Anthora“ pagrįstas žodžio žaismu, jis asocijuojasi su amfora (amphora) – indu, skirtu skysčiams laikyti ir gabenti.

Bet visi šie sutapimai nėra atsitiktiniai. Kai praeito amžiaus pradžioje graikų emigrantai atvyko į Niujorką, jie paskleidė kavos gėrimo kultūrą, steigdami mieste graikiškas užkandines. 1963 metais kompanija „Sherri Cup Co“ ėmėsi vienkartinių puodelių, skirtų išsinešti kavą, gamybos. Pardavimų direktoriaus Leslie Buck‘o idėja buvo sukurti puodelio dizainą, kurį pamėgtų graikiškų užeigų šeimininkai. Ir jam pavyko.

Leslie Buck‘as negavo atlygio už puodelio dizainą ir niekada nepretendavo pasisavinti autorystės, bet, kaip gamintojui, pardavimų sėkmė jam atnešė pelną ir suteikė žinomumą. Kai jis pasitraukė iš kompanijos 1992 metais, gavo dovanų 10 tūkstančių puodelių su jam skirtais padėkos užrašais.

Įdomu. „Anthora“ yra pirmasis išgarsėjęs vienkartinis puodelis, nors negalima teigti, kad jis neturėjo pirmtakų. Popieriniai kavos puodeliai su rankenėlėmis (ir dabar populiarūs kai kur Lotynų Amerikoje) žinomi nuo ketvirtojo praėjusio amžiaus dešimtmečio. Bet „Anthora“ buvo patogesnis, skirtas gerti kavą einant ir džiuginantis smagiu retro stiliaus dizainu, tad iš karto imtas masiškai naudoti beveik visose užkandinėse.

Asociacijos – galinga jėga

Tapęs Niujorko simboliu puodelis pasirodė begalėje TV šou, serialų, filmų – jis tiko visur, kur reikėjo subtilių detalių veiksmo vietos įspūdžiui pabrėžti. „Anthora“ galima pamatyti tokiuose serialuose kaip „Kastlas“, „Sopranai“, „Seselė Džekė“, filmuose „Vyrai juodais drabužiais“. Puodeliui teko vaidmuo ir filme „Volstryto vilkas“, nes jis puikiai atspindi XX amžiaus dešimtojo dešimtmečio Niujorko autentiką. Kultinį puodelį rankose laikė Leonardo DiCaprio, Jon‘as Hamm‘as, Tommy Lee Jones‘as ir daug kitų garsių aktorių.

Atsitiktinumų nebūna

JAV dienraštis „The New York Times“ 1957 metais puodelį „Anthora“ pavadino „galbūt sėkmingiausiu per visą istoriją“. Išties – sakyti, kad jį lydėjo sėkmė, būtų net per mažai: pardavimai 1994 metais siekė 500 milijonų vienetų! Bet vėliau jie menko: laikai keitėsi, ir daugelis kavinių ėmė naudoti puodelius su savo prekės ženklu.

Kad efemeriškas popierinis puodelis ilgiau išliktų atminty ir realybėje, 2003 m. Graham Hill sukūrė praktiškesnę ir ilgaamžiškesnę keraminę puodelio „Anthora“ repliką. Kiekviena dizaino detalė yra tobulai panaši į originalą, net imituojama suklijuoto popieriaus „siūlė“.

2005 metais popierinių puodelių parduota gerokai mažiau, ir masinė jų gamyba buvo nutraukta. Vis dėlto dizaino ikona nenukeliavo užmarštin. Ją kopijavo konkurentai, licencijų įsigijo suvenyrų gamintojai, medžiojo kolekcininkai, išpopuliarino Niujorko Moderniojo meno muziejus (MoMA), ėmęs turistams pardavinėti keraminius puodelius.

Atgimimas

Jei susidomėjimas neblėsta, rinka prie jo prisitaiko – 2015 metais puodelį „Anthora“ vėl pradėta gaminti (tiesa, šiuolaikinė versija yra aukštesnė ir siauresnė nei originalas ir dviejų skirtingų talpų). Dabar net nereikia vykti į Niujorką, kad iš ten parsivežtume autentišką suvenyrą – www.amazon.com galima įsigyti 50 popierinių „Anthora“ puodelių maždaug už 20 dolerių, keraminį – maždaug už 17 dolerių. Arba išsirinkti kitų aksesuarų su kultiniu atvaizdu – piniginę, laikrodį, vaikišką gertuvę ar retro stiliaus plakatą. Nors šie daiktai jau neturi nieko bendra su gyventi skubančiu ir kava besimėgaujančiu Niujorku, tai savaip pateisinama. Mat šiuolaikinis požiūris į vienkartinius puodelius keičiasi, o laikui nepavaldus yra ne tik „Anthoros“ dizainas: puodeliai pagaminti iš popieriaus bei maždaug 5 proc. polietileno, šis nesuyra ir, vaizdžiai tariant, nugula žemėje tūkstančiams metų – kaip amforos...

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Aksesuarai

Dizaino klasika: vienkartinio puodelio sėkmės istorija

Vienkartinis kavos puodelis – kasdienis, išskirtinio dėmesio visai nevertas daiktas. Nebent jis laikomas miesto – ir ne bet kokio, o Niujorko – simboliu. Dizaino apžvalgininkai tvirtina, kad jau pusę amžiaus niekas geriau už popierinį puodelį „Anthora“ neatspindi dinamiško didmiesčio tapatybės (šiuo požiūriu net Laisvės statula jam neprilygsta).

Atnaujintame salone – modernios lietuviškų baldų kolekcijos

„Magrės baldai“ jau daugiau nei 20 metų gamina kokybiškus minkštuosius baldus šeimoms. Šiais metais salonai atnaujinti – jie tapo šiuolaikiškesni ir dar patrauklesni savo pirkėjams ne tik dėl interjero dizaino, nuoširdžios ir profesionalios pagalbos klientui, bet ir dėl asortimento naujovių.

Dizainerė atskleidžia, koks interjero stilius Lietuvoje populiariausias

Šviesūs, paprasti, jaukūs ir natūralūs – dažniausiai tokių namų pageidauja lietuviai. Interjero dizainerė Monika Juknienė atskleidžia, koks interjero stilius Lietuvoje populiariausias ir kaip jis derinamas su vis dažniau klientų akcentuojamu kasdienio gyvenimo komfortu.

Specialiai iš Frankfurto: 4 tendencijos, kurias dizaineriai kviečia įsileisti į savo namus (1)

Metų metus pirmaujančias pagrindines tendencijas vis keičia ir papildo daugybė kitų paralelinių naujovių. Dizaineriai neabejotinai vertina ankstesnes tendencijas, tačiau iš jų skolinasi tik atskirus elementus. Naujausi dizaino sprendimai istoriją perkelia į dabartį, o kartais netgi ir į ateitį. Dalijamės pastebėjimais iš Frankfurte vykusios parodos „Tendence“.

Diena su dizainere: galimybė pamatyti, kaip gimsta naujausios tendencijos (1)

Almhultas, kuriame gyvena vos 9 tūkst. žmonių, iki šiol yra išlikęs IKEA širdimi. 1958 m. čia buvo atidaryta pirmoji šios įmonės parduotuvė, kuri dabar yra virtusi muziejumi. Būtent šiame mažame Švedijos miestelyje yra įkurta pagrindinė įmonės būstinė, kurioje gimsta dizaino naujienos.

Kitoks požiūris: kaip originaliai dekoruoti savo balkoną (2)

Balkonas vasarą (ir ne tik) tampa ypatingai svarbia namų zona. Jeigu vaizdas už lango vertas grožėjimosi, o mintis išgerti čia kavos vaiskų vasaros rytą jus žavi labiau nei galimybė laikyti padangas, tuomet verta pagalvoti apie tai, kaip stilingai susitvarkyti nedidelę balkono erdvę. Pataria dizainerė Justina Lazdauskaitė iš daniškų baldų salono „BoConcept“.

Nauja dizaino sritis saviraiškai

Grindų danga atlieka vis svarbesnį vaidmenį išskirtinėse erdvėse. Jos sukuria nuotaiką, įkvėpdamos gyvybės architektūrai bei dizainui ir padeda išryškinti akcentus. „Dubingių“ salonai pristato ypatingas prabangias vinilines grindų lenteles „Luxury Vinyl“ – jos suteiks įkvėpimo kurti savitus namus.

Kaip namuose sukurti eklektiką, o ne kičą (5)

Eklektiškas stilius atsirado siekiant pratęsti baroką, įvedus kelis klasikos ir modernumo akcentus.

Pasirinkimo laisvė: nuo prabangių klasikinio stiliaus iki modernių

Didelę baldų gamybos patirtį sukaupusi bendrovė „Baltic Furniture Projects“, gaminanti baldus visuomeninėms erdvėms ir privatiems interjerams, savo klientams siūlo didelę pasirinkimo laisvę – nuo prabangių klasikinio stiliaus iki modernių, nuo standartinių iki vienetinių modelių.

Turite tai žinoti, jei kuriate svajonių namus

Gabaus baldininko Ingwerio Magnusseno 1931 metais Kanados provincijoje Ontaryje įkurta nedidelė įmonė šiandien tapo pasaulinio masto verslu. Šeimos verslo įmonė „Magnussen Home“ kuria ir gamina puikius baldus, pritaikytus šiuolaikiškam gyvenimo būdui.